تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
قرآن کریم

اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب کبری سلام الله علیها

اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب کبری سلام الله علیها

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۲۶ ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۲۶

وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآْخِرِ قالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَليلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى عَذابِ النّارِ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ.
ترجمه:
(و به ياد آوريد) هنگامى را كه ابراهيم عرض كرد: «پروردگارا! اين سرزمين را شهر امنى قرار ده! و اهل آن را ـ آنها كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده اند ـ از ثمرات (گوناگون)، روزى ده»! گفت: «(مؤمنان را از انواع بركات، بهره مند ساختيم;) اما به آنها كه كافر شدند، بهره كمى خواهيم داد; سپس آنها را به عذاب آتش مى كشانيم; و چه بد سرانجامى دارند»!


تفسیر آیه
در اين آيه ابراهيم(عليه السلام) دو درخواست مهم از پروردگار براى ساكنان اين سرزمين مقدس مى كند كه به يكى از آنها در آيه قبل نيز اشاره شد. قرآن مى فرمايد: «به خاطر بياوريد هنگامى كه ابراهيم عرض كرد: پروردگارا! اين سرزمين را شهر امنى قرار ده» (وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً). و همان گونه كه در آيه قبل، خوانديم اين دعاى ابراهيم(عليه السلام) به اجابت رسيد، خدا اين سرزمين مقدس را يك كانون امن و امان قرار داد، و امنيتى از نظر ظاهر و باطن به آن بخشيد. دومين تقاضايش اين است كه: «اهل اين سرزمين را ـ آنها كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده اند ـ از ثمرات گوناگون روزى ببخش» (وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآْخِرِ). جالب اين كه: ابراهيم(عليه السلام) نخست تقاضاى «امنيت» و سپس درخواست «مواهب اقتصادى» مى كند، و اين خود اشاره اى است به اين حقيقت كه تا امنيت در شهر يا كشورى حكمفرما نباشد، فراهم كردن يك اقتصاد سالم ممكن نيست!. در اين كه منظور از «ثَمَرات» چيست؟ مفسران گفتگوها دارند، ولى ظاهراً ثمرات، يك معنى وسيع دارد كه هر گونه نعمت مادى، اعم از ميوه ها، مواد ديگر غذائى، و نعمت هاى معنوى را شامل مى شود. در حديثى از امام صادق(عليه السلام)مى خوانيم: هُوَ ثَمَراتُ الْقُلُوبِ: «منظور ميوه دل ها است» ! اشاره به اين كه خداوند محبت و علاقه مردم را به مردم اين سرزمين جلب مى كند. اين نكته، نيز قابل توجه است كه: ابراهيم(عليه السلام) اين تقاضا را تنها براى مؤمنان به توحيد و روز جزا مى كند، شايد به خاطر اين كه از جمله «لايَنالُ عَهْدِى الظّالِمِين» در آيات گذشته به اين حقيقت پى برده بود كه گروهى از نسل هاى آينده او، راه شرك و ظلم و ستم مى پويند، و او در اينجا ادب را رعايت كرد و آنها را از دعاى خود استثنا نمود. به هر حال، خداوند در پاسخ اين تقاضاى ابراهيم(عليه السلام) چنين فرمود: «اما آنها كه راه كفر را پوئيده اند بهره كمى (از اين ثمرات) به آنها خواهم داد» و به طور كامل محروم نخواهم كرد! (قالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَليلاً). اما در سراى آخرت «آنها را به عذاب آتش مى كشانم و چه بد سرانجامى دارند» (ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى عَذابِ النّارِ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ). اين در واقع صفت «رحمانيت» همان رحمت عامه پروردگار است كه از خوان نعمت بى دريغش، همه بهره مى گيرند، و از خزانه غيبش خوبان و بدان وظيفه خور باشند، ولى سراى آخرت كه سراى رحمت خاص او است، رحمت و نجاتى براى آنها نيست.

برگرفته از تفسیر نمونه

منبع (...):

https://t.me/fazylatha

**************

 

بخش فیلم

*****

التماس دعا

موضوع : قرآن کریم,ظهور امام زمان(عج),
برچسب ها : تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۲۶,ابراهيم,سرزمين,شهر امن,ثمرات,مؤمنان,بركات,كافر,عذاب آتش,عذاب,آتش,تفسیر قرآن کریم,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در دوشنبه 20 بهمن 1399ساعت 23:40 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 165 | |

نگرانی پیامبر درباره امتش ... | خوشا آنان که پاسی از شب را به عبادت می گذرانند؛ آنان ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

نگرانی پیامبر درباره امتش

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
إنَّ أخوف ما أخافُ علي اُمتي كُلُّ منافقٍ عليمِ اللِّسانِ.
وحشتناک ترین چیزی که بر امتم می ترسم، منافق زبان باز است.
کنزالعمال(منتخب میزان الحکمه ۳۴۵).

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
خَيرُ الكسبِ كَسبُ يَدَيِ العاملِ اِذا نَصَحَ.
بهترین درامد، درآمد کارگری است که در کارش صداقت داشته باشد.
جامع الأحادیث ٧٦(منتخب میزان الحکمه ۵۵۳۰)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود:
البُكاءُ مِنْ خشيةِ الله يُنيرُالقَلبَ ، ويَعصِمُ مِن مُعاوَدَةِ الذَّنبِ.
گریستن از ترس خدا دل را نورانی می کند واز خو گرفتن به گناه مصون می دارد.
غررالحکم ۲۰۱۶(منتخب میزان الحکمه ۸۴۰)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود:
اِنَّ الحقَّ لا يُعرَفُ الرِّجالِ ، اعرِفِ الحقَّ تَعرِفْ أهلَهُ.
حق به شخصیتها شناخته نمی شود؛ خود حق را بشناس تا پیروان آن را بشناسی.
مجمع البیان ۲۱۱/۱(منتخب میزان الحکمه ۱۶۶۶)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود:
كَثرةُ الكذبِ تُفسدُ الدِّينَ و تُعظِمُ الوِزرَ.
دروغگویی زیاد، دین را تباه و گناه را بزرگ می گرداند.
غررالحکم(منتخب میزان الحکمه ۵۴۶۷)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

امام حسین علیه السلام فرمود:
مَن کَفلَ لَنا یَتیما قَطَعَتهُ عَنّا مَحَبَّتُنا باستِتارِنا، فَواساهُ مِن عُلومِنا الّتی سَقَطَت إلَیهِ حتّی أرشَدَهُ و هَداهُ، قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ: أیُّها العَبدُ الکَریمُ المُواسِی، أنا أولی بِالکَرَمِ مِنکَ، اِجعَلوا لَهُ یا مَلائکتی فی الجِنانِ بِعَدَدِ کُلِّ حَرفٍ عَلَّمَهُ ألفَ ألفِ قَصرٍ، و ضُمُّوا إلَیها ما یَلیقُ بِها مِن سائرِ النِّعَمِ.
هر کس یتیمی از ما را که به سببِ در خفا و استتار بودن ما، به ما دسترسی ندارد سرپرستی کند و از علوم ما که نصیب او شده است در اختیار وی بگذارد و او را راهنمایی و هدایت کند، خداوند عزّ و جلّ فرماید: ای بنده کریم و غم خوار! من به کرم و بخشندگی از تو سزاوارترم. ای فرشتگان من! به تعداد هر حرفی که به او آموخته است، هزار هزار قصر در بهشت ها برایش بسازید و از دیگر نعمت هایی که در خور این قصرهاست به آنها اضافه کنید.
بحارالانوارج۵

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

حضرت عیسی علیه السلام فرمود:
طُوبی لِلَّذینَ یتهَجَّدونَ مِن اللَّیلِ، اُولئک الّذینَ یرِثونَ النُّورَ الدّائِمَ.
خوشا آنان که پاسی از شب را به عبادت می گذرانند؛ آنان کسانی اند که نوری ماندگار به ارث می برند.
تحف العقول ص ۵۱۰

منبع (...):

https://t.me/fazylatha

**************

 

بخش فیلم

*****

التماس دعا

موضوع : قرآن کریم,ائمه اطهار (علیهم السلام),ظهور امام زمان(عج),
برچسب ها : پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله,وحشتناک,منافق زبان باز,منافق,رسول خدا صلی الله علیه و آله,کارگر,صداقت,امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام,گریستن,ترس از خدا,نورانی,دل,گناه,غررالحکم,حق,دروغگویی,دین,,تباه,گناه,بزرگ,امام حسین علیه السلام,یتیم,علوم,بهشت,حضرت عیسی علیه السلام,پاسی از شب,عبادت,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در شنبه 18 بهمن 1399ساعت 1:56 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 142 | |

همه جا کفر و دروغ، همه جا ظلم و ستم ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

دهه فجر انقلاب اسلامی

 

همه جا کفر و دروغ، همه جا ظلم و ستم
چهره مردم شهر همگی آیه‌ی غم
الله الله تو پناهی بر ضعیفان یا الله
قصر‌ها قصر بلا حاکمش تشنه‌ی خون
مردم شهر فقیر همه در بند و زبون
حق شان قسمت گرگ، فرش شان خاک زمین
همه در رنج و عذاب، حاکمش کاخ نشین
الله الله تو پناهی بر ضعیفان یا الله
در جواب یک ندا خلقی آمد به خروش
گفت هان‌ای زن و مرد جامه‌ی رزم بپوش
روز قیام است و جهاد، کشتن دیو بد نهاد
رسالت محمد است، از تو جهان بر تو معاد
خلق بیدار شدند همه آماده‌ی جنگ
سینه‌ها مثل سپر جلوی تیر و تفنگ
الله الله تو پناهی بر ضعیفان یا الله
همه آماده‌ی رزم، بی هراس از غم نان
نقش بست روی زمین خون هر پیر و جوان
روز قیام است و جهاد کشتن دیو بد نهاد
رسالت محمد است، از تو جهاد از تو جهاد
کاخ ابلیس زمان گشت ویران و خراب
آرزو‌های محال همه شد نقش بر آب
الله الله تو پناهی بر ضعیفان یا الله
کسب آزادی و حق شد قیام زن و مرد
نه مسلسل نه تفنگ چاره‌ی کار نکرد
رمز پیروزی خلق عزم، چون آهن ماست
دین خون شهدا همه در گردن ماست
الله الله تو پناهی بر ضعیفان یا الله، الله الله تو پناهی بر ضعیفان یا الله

منبع (راه نجات(ثِقلَین)):

https://t.me/fazylatha

https://www.mizanonline.com/fa/news/588997

دریافت فیلم

**************

 

بخش فیلم

*****

التماس دعا

موضوع : قرآن کریم,ائمه اطهار (علیهم السلام),شهداء,ظهور امام زمان(عج),ولایت فقیه,انقلاب اسلامی ایران,
برچسب ها : الله,امام خمینی (ره),کفر,دروغ,ظلم,ستم,پناه,ضعیفان,دهه فجر انقلاب اسلامی,انقلاب اسلامی,گرگ,روز قیام ,22 بهمن,دهه فجر,خون شهدا,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در جمعه 17 بهمن 1399ساعت 20:32 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 169 | |

به لاله در خون خفته ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

به لاله در خون خفته

دهه فجر



به لاله ی در خون خفته
شهید دست از جان شسته
قسم به فریاد آخر
به اشک لرزان مادر

که راه ما باشدا راه تو ای شهید

همه به پیش به یک صدا
جاویدان ایران عزیز ما

که تا آخرین نفس راهت را ادامه خواهیم داد ای شهید

قسم به اسم آزادی
به لحظه ای که جان دادی
به قلب از هم پاشیده
شهید در خون غلطیده
قسم به عزم هم رزمان
ستمکشان با ایمان
به خستگان جان بر کف
دلاوران هم پیمان

که راه ما باشدا راه تو ای شهید


منبع (راه نجات(ثِقلَین)):

https://t.me/fazylatha

http://radiomaaref.ir/VideoDetails/?m=040001&n=581925

دریافت فیلم

**************

 

بخش فیلم

*****

التماس دعا

موضوع : قرآن کریم,ائمه اطهار (علیهم السلام),شهداء,ظهور امام زمان(عج),ولایت فقیه,انقلاب اسلامی ایران,
برچسب ها : امام خمینی (ره),دهه فجر,شهید, به لاله ی در خون خفته,راه شهید, شهید در خون غلطیده,22 بهمن,بهمن,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در جمعه 17 بهمن 1399ساعت 20:32 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 150 | |

آمده موسم فتح و ایمان ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

آمده موسم فتح و ایمان

دهه فجر

 

آمده موسم فتح ایمان
شعله زد بر افق نور قرآن
در دل بهمن سرد تاریک
لاله سر زد ز خون شهیدان

لاله ها قامت سرخ عشقند
سرنوشت تو با خون نوشتند
پیکر پاکت ای جان به کف را
از ازل با شهادت نوشتند

بهمن خونین جاویدان
تا ابد زنده بادا قرآن
بهمن خونین جاویدان
تا ابد زنده یاد شهیدان

مقدمت را اماما شهیدان
با نثار تن خود گشودند
خونشان فرش راه تو بادا
عاشق خاک راه تو بودن

آمدی با پیامت خمینی
از رهایی و از حق سرودی
آنکه بر ظلم شب حمله ور شد
ای خمینی تو بودی تو بودی

بر دل تار شب ای شهیدان
دست قهار خلق خدایی
از تبار حسین شهیدی
از دیار عروج و خدایی

در زمستان بهاران آمد
آدم از قعر دوران آمد
بوی نسل شقایق پیچید
بوی عطر شهیدان آمد

منبع (راه نجات(ثِقلَین)):

https://t.me/fazylatha

دریافت فیلم

http://radiomaaref.ir/videodetails/?m=040001&n=580732

**************

 

بخش فیلم

*****

التماس دعا

موضوع : قرآن کریم,ائمه اطهار (علیهم السلام),شهداء,ظهور امام زمان(عج),ولایت فقیه,انقلاب اسلامی ایران,
برچسب ها : دهه فجر,فتح,ایمان,نور قرآن,خون شهیدان,خون,شهیدان,شهادت,بهمن,22 بهمن,امام خمینی (ره),
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در جمعه 17 بهمن 1399ساعت 20:33 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 146 | |

همانا پیمان ها، قلاده هایی است که تا روز قیامت بر گردن است، هر که ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

امیرالمومنين علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود:

إنَّ العُهودَ قَلائدُ فی الأعناقِ إلی یَومِ القِیامَةِ، فمَن وَصَلَها وَصَلَهُ اللّه، و مَن نَقَضَها خَذَلَهُ اللّه، و مَنِ استَخَفَّ بِها خاصَمَتهُ إلَی الّذی أکَّدَها و أخَذَ خَلقَهُ بِحِفظِها.

همانا پیمان ها، قلاده هایی است که تا روز قیامت بر گردن است، هر که آنها را رعایت کند خداوند به او احسان نماید و هر که آنها را بشکند خداوند او فرو بگذارد و هر که پیمان ها را سبک شمارد پیمان ها از او نزد آن کس که بر پیمان ها تأکید کرده و از خلق خود خواسته است تا آنها را پاس دارند، شکایت برد.

غرر الحکم، ۳۶۵۰

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

منبع (...):

https://t.me/fazylatha

**************

 

بخش فیلم

*****

التماس دعا

موضوع : قرآن کریم,ظهور امام زمان(عج),
برچسب ها : امیرالمومنين علی بن ابی طالب علیه السلام,پیمان,قلاده,روز قیامت,خداوند,احسان,شکایت,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 بهمن 1399ساعت 18:48 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 128 | |

لحظه تاریخی ورود امام خمینی (ره) به ایران ... | امام آمد ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

لحظه تاریخی ورود امام خمینی (ره) به ایران

 

منبع (...):

https://t.me/fazylatha

https://www.mizanonline.com/fa/news/697609

**************

 

بخش فیلم

*****

التماس دعا

موضوع : امام خامنه ای: باید درس بگیریم از امیرالمؤمنین ...,قرآن کریم,ائمه اطهار (علیهم السلام),شهداء,شهدای مدافع حرم,شهدای دفاع مقدس,ظهور امام زمان(عج),ولایت فقیه,
برچسب ها : تاریخی,حضرت امام خمینی (ره),امام خمینی (ره),انقلاب اسلامی,انقلاب اسلامی ایران,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 بهمن 1399ساعت 2:40 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 139 | |

تفسیر آيه ۱۲۴سوره مبارکه بقره ... | ابراهيم عليه السلام در اواخر عمر به امامت رسيد ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

تفسیر آيه ۱۲۴سوره مبارکه بقره

وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی قَالَ لا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ ﴿١٢٤﴾

ترجمه آيات :
و چون پروردگار ابراهيم ، وى را با صحنه هائى بيازمود و او بحد كامل آن امتحانات را انجام بداد، بوى گفت : من تو را امام خواهم كرد ابراهيم گفت : از ذريه ام نيز كسانى را بامامت برسان فرمود عهد من بستمگران نمى رسد (۱۲۴)

بيان:
اين آيه بفرازى ديگر شروع شده و آن ذكر پاره اى از داستانهاى ابراهيم (عليه السلام ) است كه نسبت بآيات مربوط به قبله و تغيير آن از بيت المقدس بطرف كعبه بمنزله مقدمه و زمينه چينى است ، و همچنين نسبت بآيات راجعه بحج ، و بيانيكه در خلال آن درباره حقيقت دين حنيف اسلامى و مراتب آن بميان آمده ، مرتبه اول بيان اصول معارف اسلامى و مرتبه دوم اخلاق و مرتبه سوم احكام فرعيه كه همه اينها بطور اجمال در آن آيات آمده است .

و آيات نامبرده اين معنا را نيز در برگرفته كه خدايتعالى ابراهيم (عليه السلام ) را بچند خصيصه اختصاص داده ، يكى بامامت و يكى به بناى كعبه و ديگر بعثتش براى دعوت بدين توحيد.

ابراهيم عليه السلام در اواخر عمر به امامت رسيد
(و اذ ابتلى ابراهيم ربه ) بنا بر آنچه گفتيم اين آيه شريفه اشاره دارد باينكه خدايتعالى مقام امامت را باو داد و اين واقعه در اواخر عمر ابراهيم (عليه السلام ) اتفاق افتاده ، در دوران پيريش و بعد از تولد اسماعيل و اسحاق (عليه السلام ) و بعد از آنكه اسماعيل و مادرش را از سرزمين فلسطين بسرزمين مكه منتقل كرد، همچنانكه بعضى از مفسرين نيز متوجه اين نكته شده اند.

دليل بر آن اينستكه بعد از جمله : (انى جاعلك للناس اماما) از آنجناب حكايت فرموده كه گفت : (و من ذريتى ، پروردگارا امامت را در ذريه ام نيز قرار بده ) و اگر داستان امامت قبل از بشارت ملائكه بتولد اسماعيل و اسحاق بود، ابراهيم (عليه السلام ) علمى و حتى مظنه اى باينكه صاحب ذريه ميشود نميداشت .

چون حتى بعد از بشارت دادن ملائكه باز آنرا باور نكرد و در جواب ملائكه سخنى گفت كه نوميدى از اولاددار شدن از آن پيدا است ، و اينك گفتگوى ملائكه با وى :
(ونبئهم عن ضيف ابراهيم ، اذ دخلوا عليه فقالوا سلاما، قال انا منكم و جلون قالوا: لا توجل ، انا نبشرك بغلام عليم قال :
ابشر تمونى على اءن مسنى الكبر، فبم تبشرون ؟
قالوا بشرناك بالحق فلاتكن من القانطين )، بمردم خبر ده از ميهمانان ابراهيم ، آنزمان كه بر او در آمدند و سلام گفتند، ابراهيم (چون ديد غذا نخوردند پنداشت دشمنند) گفت :
ما از شما بيمناكيم ، گفتند: نه ، مترس كه ما تو را بفرزندى دانا بشارت ميدهيم ، گفت : آيا مرا كه پيرى مسلطم شده بشارت ميدهيد به چه بشارت ميدهيد؟ گفتند بحق بشارتت ميدهيم ، زنهار كه از نوميدان مباش )

و همچنين بطوريكه قرآن حكايت مى كند همسرش نيز اميدى نداشت باينكه صاحب فرزند شود، اينك حكايت قرآن : (وامراته قائمة ، فضحكت ، فبشرناها باسحق ، و من وراء اسحق يعقوب ، قالت يا ويلتى ءالدوانا عجوز و هذابعلى شيخا؟ ان هذا لشى ء عجيب ، قالوا اءتعجبين من امراللّه ؟ رحمت اللّه و بركاته عليكم اهل البيت ، انه حميد مجيد)، (همسرش ايستاده بود، چون اين گفتگو شنيد بخنديد، ما او را به اسحاق و از پس اسحاق به يعقوب بشارت داديم ، گفت : اى واى ، آيا من بچه مى آورم ، با اين كه پيره زالى هستم ، آنهم پير زالى كه در جوانيش نازا بود؟! و شوهرم پيرى فرتوت است ، اين بشارت چيزى است عجيب ؟! گفتند: آيا از امر خدا تعجب مى كنى ؟ رحمت خدا و بركات او شامل حال شما اهل بيت است و او حميد و مجيد است ).

بطورى كه ملاحظه مى كنيد از سراپاى سخنان ابراهيم و همسرش نوميدى مى بارد، و بهمين جهت ملائكه در مقابل ، سخنانى ميگويند كه تسلى خاطر آنان باشد، و دلخوششان سازد، پس ابراهيم و خانواده اش اطلاعى نداشتند كه بزودى صاحب فرزند مى شوند و با اين حال وقتى مى بينيم بعد از شنيدن اين مژده كه خدا او را به مقام امامت ترفيع مى دهد، تقاضا مى كند كه اين مقام را به بعضى از ذريه من روزى فرما، مى فهميم كه او در حال گفتن اين تقاضا داراى فرزند بوده ، چون سخن ، سخن كسى است كه خود را داراى فرزند ميداند و اگر كسى كمترين آشنائى به ادب كلام داشته باشد، آنهم پيامبرى چون ابراهيم خليل ، آنهم در خطاب به پروردگار جليل خود، هرگز بخود اجازه نمى دهد كه با اين كه نه فرزند داشته و نه اطلاعى از فرزند دار شدنش داشته اينطور سخن بگويد.

و تازه اگر چنين سخنى را از آنجناب احتمال دهيم ، بايد مى گفت : (و من ذريتى ، ان رزقتنى ذرية )، (پروردگارا از ذريه ام نيز، اگر ذريه اى روزيم كردى ، امام قرار بده ) يا عبارتى ديگر كه اين قيد و شرط را برساند، پس معلوم ميشود اين درخواست از آنجناب در اواخر عمرش و بعد از بشارت بوده است .

منبع (...):

https://t.me/fazylatha

**************

 

بخش فیلم

*****

التماس دعا

موضوع : قرآن کریم,ائمه اطهار (علیهم السلام),ظهور امام زمان(عج),
برچسب ها : تفسیر آيه ۱۲۴ سوره مبارکه بقره,سوره مبارکه بقره,تفسیر,سوره بقره,تفسیر قرآن,تفسیر قرآن کریم,پروردگار,ابراهيم,امتحانات,امام,عهد,ستمگران,ابراهيم عليه السلام,اواخر عمر,امامت,اسماعيل علیه السلام,اسحاق علیه السلام,فلسطين,سرزمين مكه,بشارت,ملائكه,ذريه,,,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در پنجشنبه 30 بهمن 1399ساعت 2:10 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 169 | |

ویژه نامه ولادت حضرت فاطمه (س) ... | سلام امام زمان (عج) به حضرت عباس (ع) ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

ویژه نامه ولادت حضرت فاطمه (س) ... | سلام امام زمان (عج) به حضرت عباس (ع) ... | ثواب یادگیری حدیث ... | امامت اهل بیت (ع) ... | امام خمینی (ره) مثل خورشید در تاریخ درخشید ... | به یاد شهدا ...

 

**************

 

بخش فیلم

*****

التماس دعا

موضوع : امام خامنه ای: باید درس بگیریم از امیرالمؤمنین ...,قرآن کریم,ائمه اطهار (علیهم السلام),شهداء,شهدای مدافع حرم,شهدای دفاع مقدس,ظهور امام زمان(عج),ولایت فقیه,
برچسب ها : ویژه نامه ولادت حضرت فاطمه (س),ویژه نامه,ولادت حضرت فاطمه (س),حضرت فاطمه (س),سلام,امام زمان (عج),حضرت عباس (ع),ثواب یادگیری حدیث,ثواب,یادگیری,حدیث,امامت اهل بیت (ع),امامت,اهل بیت (ع),امام خمینی (ره),مثل خورشید,خورشید,تاریخ,درخشیدن,درخشش,یاد شهدا,شهداء ,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 بهمن 1399ساعت 11:22 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 150 | |

تفسیر آیه ۱۲۳ سوره مبارکه بقره ... | ظرف ظهور حق ... | تنهایی انسان در قیامت ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

تفسیر آیه ۱۲۳ سوره مبارکه بقره

قیامت که ظرف ظهور حق است، برای انسانهای نورانی سراسر روشنی و به منزله روز و برای دیگران همواره تاریک و ظلمانی و به مثابه شب است.

و اتّقوا یوماً لاتجزی نفس عن نفس شیئاً و لایقبل منها عدل و لاتنفعها شفاعه و لا هم ینصرون (۱۲۳)

گزیده تفسیر
قیامت که ظرف ظهور حق است، برای انسانهای نورانی سراسر روشنی و به منزله روز و برای دیگران همواره تاریک و ظلمانی و به مثابه شب است.
قیامت یوم الفصل نام گرفته و نظام حاکم بر آن فردی است، نه اجتماعی؛ یعنی در حالی که همه انسانها جمع‌اند، هر فرد فُرادا و منقطع از دیگری است؛ چنان که منقطع از همه علل و عوامل و اسباب و اموری است که در دنیا با آنها ارتباط تکوینی یا قراردادی داشت؛ از این رو در آنجا هیچ عاملی، اعم از ضوابط و روابط، برای تقلیل و تخفیف عذاب از تبهکار مؤثر نیست و

بر همین اساس خدای سبحان به طور مکرر اموری را که گمان کفایت آن می‌رود به صراحت نفی می‌کند؛ بنابراین، در قیامت هیچ کس از دیگری کفایت نمی‌کند و هیچ کاری، اعم از کسب، خرید و فروش، عِدل‌گیری و فدیه و عوض دادن، ایثار و حتّی کمک عاطفی از کسی ساخته نیست.
در آن روز، تبهکار گرفتار کار خویش است و نه تنها برای دیگری که برای خود نیز نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، بلکه به امید رهیدن از عذاب در آرزوی فدا کردن دیگران است. انسان وارسته و پرهیزکار نیز مأذون نیست برای دیگری کاری کند؛ از این رو شفاعت شافعان نیز که به اذن خداوند شفاعت می‌کنند به حال تبهکار نافع نیست، مگر آنان‌که دارای دینی مرضی و خداپسند بودند. چون در این‌حال ممکن است برخی از شافعان مأذون شوند تا از این مرضی‌الدین‌ها شفاعت کنند.

تفسیر
ظرف ظهور حق
واژه‌های «یوم» و «یومئذ» در قرآن کریم نوعاً درباره قیامت به کار رفته و گاه بر غیر قیامت نیز اطلاق شده است. مقصود از «یوم» آنجا که ناظر به قیامت است، روزِ در برابر شب یا مجموع شبانه‌روز نیست؛ زیرا آنگاه که بساط شمس و قمر آسمان و زمین درهم پیچیده شد لیل و نهاری نیست تا شبی در برابر روز وجود داشته باشد. واژه «روز» در این کاربرد به معنای «ظرف ظهور حق» است؛ ﴿ذلک الیوم الحق) ۱ نه روز در برابر شب یا مجموع شب و روز،
^ ۱ – ـ سوره نبأ، آیه ۳۹٫

و اگر طول آن روز زمانی برابر با هزار یا پنجاه هزار سال ذکر شده؛ ﴿إنّ یوماً عند ربّک کألف سنهٍ ممّا تعدّون) ۱ ﴿تعرج الملائکه و الروح إلیه فی‏یوم کان مقداره خمسین ألف سنه) ۲ مراد طولانی بودن آن مدّت و ناظر به کثرت و امتداد است، نه اینکه با سپری‏شدن آن پنجاه هزار سال غروب پدید آید و شب فرا رسد. گواه مطلب این است که برای اهل تقوا همان پنجاه هزار سال به اندازه زمانِ گزاردن یک نماز واجب است؛ «…والذی نفس محمدٍ بیده إنّه لیخفّف علی المؤمن، حتی یکون أخف علیه من صلاهٍ مکتوبهٍ یصلیها فی الدنیا» ۳ در آنجا نور از آنِ خود انسان است؛ از این رو اگر انسان نورانی بود برای همیشه در روشنی به منزله روز، وگرنه برای همیشه در تاریکی به مثابه شب است؛ زیرا آن کس که نور ندارد از نور دیگری نیز نمی‌تواند استفاده کند

تنهایی انسان در قیامت
گاهی ممکن است خَلْفِ طالح به سیره سَلَف صالح مغرور شود و برای رهایی از کیفر تلخ گناه خود به آن بسنده کند و اقبال تبار و نیای محقِّق و متعبد خویش را کفّاره اِدبار خود تلقی کند، یا سنگینی بار گناه خود را با شفاعت آنان تخفیف دهد. در چنین فضای موهومی از طرف خدای سبحان حکم عدم فدیه و نصرت و شفاعت ارائه شد که برخی از آنها هیچ‏گاه وجود ندارد و بعضی فی‌الجمله موجود است ولی به حال آنها نافع نیست.
در آن روز که همه به «الله» بازمی‌گردند؛ ﴿و اتّقوا یوماً ترجعون فیه
^ ۱ – ـ سوره حجّ، آیه ۴۷٫
^ ۲ – ـ سوره معارج، آیه ۴٫
^ ۳ – ـ بحارالأنوار، ج۷، ص۱۲۳٫
^ ۴ – ـ سوره نور، آیه ۴۰٫

تذکّر: آیه مورد بحث تنها با اندکی تفاوت، مشابه آیه ۴۸ همین سوره است. تغییر کوتاه و تفاوت اندک آیه ۴۸ و آیه ۱۲۳ در این است که در آیه ۴۸ شفاعت قبل از عدل ذکر شده و در آیه ۱۲۳ بعد از آن، و در آیه ۴۸ قبول، به شفاعت و اخذ، به عدل اسناد داده شده و در آیه ۱۲۳ عنوان قبول به عدل و نفع به شفاعت منسوب شده است. این تنوّع، گذشته از آنکه هر تفنّنی برای زدودن ملال مؤثر است، نکته‌ای دیگر را ممکن است به همراه داشته باشد و آن اینکه گاهی اهتمام به شفاعت است و زمانی اعتنا به عدل و تقدیم هر کدام برای رعایت اهمیّت همان چیزی است که مقدم داشته شده است ۲ . ضمناً این نکته معلوم می‌شود که در ناکارآمدی در معاد فرقی بین دو عنوان یاد شده، یعنی شفاعت و عدل نیست.

منبع (...):

https://t.me/fazylatha

**************

 

بخش فیلم

*****

التماس دعا

موضوع : قرآن کریم,ظهور امام زمان(عج),
برچسب ها : تفسیر آیه ۱۲۳ سوره مبارکه بقره,سوره مبارکه بقره,سوره بقره,تفسیر,ظرف ظهور حق,قیامت,تنهایی,انسان,تفسیر قرآن کریم,قرآن کریم,قرآن,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در سه شنبه 14 بهمن 1399ساعت 11:54 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 156 | |


صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 صفحه بعد