بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة
**************
خط حزبالله ۲۶۵ | مجازات قطعی است
صلوات گناهان را ریشه کن مى کند ... | نامگذاری در دین اسلام ... | احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید ... | به فرزندان خود احترام بگذارید و ... | نماز ... | شهید مدافع حرم محمودرضا بیضایی ...
انتقام سخت تر ... | این تفاوت ها از کجا تا به کجا و چگونه رقم خورده است؟ ... | عاملان ترور شهید را مجازات کنید و تلاشهای علمی او را ادامه دهید ... | شهید محسن فخری زاده ...
عاقبت قاتلان امام حسین(ع) ... | امام سید علی حسینی خامنه ای | شهید حاج قاسم سلیمانی | شهید محسن فخری زاده (از دانشمندان حوزه هستهای)
نعمت ... | مشکل اقتصاد کشور نداشتن راهکار نیست همت، شجاعت و پیگیری جدی نیاز است ... | بسیج ... | شهید محسن فخریزاده ... | شهید حاج قاسم سلیمانی ...
**************
التماس دعا
موضوع :
برچسب ها :
ولایت الهی,
ولایت,
پیغمبر,
طاغوت,
ولایت فقیه,
امام خمینی,
امام خامنه ای,
انقلاب اسلامی,
دفاع مقدس,
جنگ تحمیلی,
اقتصاد,
جنگ اقتصادی,
اقتصاد مقاومتی,
فرهنگ,
جنگ فرهنگی,
نفوذ,
جنگ نرم,
نفوذ فرهنگی,
امنیت,
امام حسن علیه السلام,
امام حسین علیه السلام,
شهید,
شهداء,
شهیدان,
سرباز,
اسلام,
ولی فقیه,
سرباز امام زمان,
آخرالزمان,
ظهور,
صلوات,
گناهان,
گناه,
دین اسلام,
دین,
اسلام,
احادیث,
حدیث,
اسلامی,
نوجوانان,
نوجوان,
تربیت فرزند,
احترام,
شهید مدافع حرم,
شهید بیضایی,
انتقام,
ترور,
شهید فخری زاده,
شهید هسته ای,
دانشمند,
دانشمند هسته ای,
ترور,
شهید,
حاج قاسم سلیمانی,
امتیاز : 4 |
نظر شما :
1 2
3 4
5 6
+ نوشته شده در دوشنبه 6 بهمن 1399ساعت 23:43 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 194 |
|
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة
**************
تفسیر سوره مبارکه بقره آیات ۱۰۴ و ۱۰۵
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿١٠٤﴾
مَا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَلا الْمُشْرِکِینَ أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَاللَّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿١٠٥﴾
ای افراد باایمان! (هنگامی که از پیغمبر تقاضای مهلت برای درک آیات قرآن میکنید) نگویید: «راعنا»؛ بلکه بگویید: «انظرنا». (زیرا کلمه اول، هم به معنی «ما را مهلت بده!»، و هم به معنی «ما را تحمیق کن!» میباشد؛ و دستاویزی برای دشمنان است.) و (آنچه به شما دستور داده میشود) بشنوید! و برای کافران (و استهزاکنندگان) عذاب دردناکی است.﴿104﴾
کافران اهل کتاب، و (همچنین) مشرکان، دوست ندارند که از سوی خداوند، خیر و برکتی بر شما نازل گردد؛ در حالی که خداوند، رحمت خود را به هر کس بخواهد ، اختصاص میدهد؛ و خداوند، صاحب فضل بزرگ است.﴿105﴾
سوره مبارکه بقره آیات ۱۰۴ و ۱۰۵
شأن نزول:
ابن عباس مفسر معروف نقل مى کند: مسلمانان صدر اسلام هنگامى که پیامبر (صلى الله علیه وآله) مشغول سخن گفتن بود و بیان آیات و احکام الهى مى کرد گاهى از او مى خواستند کمى با تأنّى سخن بگوید تا بتوانند مطالب را خوب درک کنند، و سؤالات و خواسته هاى خود را نیز مطرح نمایند، براى این درخواست جمله راعنا که از ماده الرعى به معنى مهلت دادن است، به کار مى بردند.
ولى یهود همین کلمه راعنا را از ماده الرُّعونة که به معنى کودنى و حماقت است استعمال مى کردند (در صورت اول مفهومش این است به ما مهلت بده ولى در صورت دوم این است که ما را تحمیق کن !).
یعنى براى یهود دستاویزى پیدا شده بود که با استفاده از همان جمله اى که مسلمانان مى گفتند، پیامبر یا مسلمانان را استهزاء کنند.
نخستین آیه فوق نازل شد و براى جلوگیرى از این سوء استفاده، به مؤمنان دستور داد به جاى جمله راعنا ، جمله انظرنا را به کار برند که همان مفهوم را مى رساند، و دستاویزى براى دشمن لجوج نیست.
بعضى دیگر از مفسران گفته اند: جمله راعنا در لغت یهود یک نوع دشنام بود و مفهومش این بود بشنو که هرگز نشنوى این جمله را تکرار مى کردند و مى خندیدند!.
بعضى از مفسران نیز نقل کرده اند: یهود به جاى راعنا ، راعینا مى گفتند که معنیش چوپان مدند.
این شأن نزول ها با هم تضادى ندارد و ممکن است همه صحیح باشد.
تفسیر:
دستاویز به دشمن ندهید؟
با توجه به آنچه در شأن نزول گفته شد، نخستین آیه مورد بحث مى گوید: اى کسانى که ایمان آورده اید (هنگامى که از پیامبر تقاضاى مهلت براى درک آیات قرآن مى کنید) نگوئید: راعنا، بگوئید: انظرنا که همان مفهوم را داا است، و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را مخاطب قرار مى دادند و از این راه استهزاء مى کررد و دستاویزى براى دشمن نیست (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لاتَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا).
و آنچه به شما دستور داده مى شود بشنوید، و براى کافران و استهزاءکنندگان عذاب دردناکى است (وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکافِرینَ عَذابٌ أَلیمٌ).
از این آیه به خوبى استفاده مى شود مسلمانان باید در برنامه هاى خود مراقب باشند هرگز بهانه به دست دشمن ندهند، حتى از یک جمله کوتاه که ممکن است سوژه اى براى سوء استفاده دشمنان گردد، احتراز جویند، قرآن با صراحت براى جلوگیرى از سوء استفاده مخالفان، به مؤمنان توصیه مى کند: حتى از گفتن یک کلمه مشترک که ممکن است دشمن از آن معنى دیگرى قصد کند و به تضعیف روحیه مؤمنان بپردازد، پرهیز کنند، دامنه سخن و تعبیر وسیع است، چه لزومى دارد انسان جمله اى را به کار برد که قابل تحریف و سخریه دشمن باشد.
وقتى اسلام تا این اندازه اجازه نمى دهد بهانه به دست دشمنان داده شود، تکلیف مسلمانان در مسائل بزرگ تر، و بزرگ تر روشن است، هم اکنون گاهى اعمالى از ما سر مى زند که از سوى دشمنان داخلى، یا محافل بین المللى سبب تفسیرهاى سوء و بهره گیرى بلندگوهاى تبلیغاتى آنان مى شود، وظیفه ما این است: از این کارها جداً بپرهیزیم و بى جهت بهانه به دست این مفسدان داخلى و خارجى ندهیم.
این نکته نیز، قابل توجه است که جمله راعنا ـ علاوه بر آنچه گفته شد ـ خالى از یک نوع تعبیر غیر مؤدبانه نیست; زیرا راعنا از ماده مراعات (باب مفاعله) است و مفهومش این مى باشد تو ما را مراعات کن، تا ما هم تو را مراعات کنیم و چون این تعبیر (علاوه بر سوء استفاده هائى که یهود از آن مى کردند) دور از ادب بوده است، قرآن مسلمانان را از آن نهى کرده.
آیه بعد، پرده از روى کینه توزى و عداوت گروه مشرکان و گروه اهل کتاب نسبت به مؤمنان برداشته مى گوید: کافران اهل کتاب و همچنین مشرکان دوست ندارند خیر و برکتى از سوى خدا بر شما نازل گردد (ما یَوَدُّ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ لاَ الْمُشْرِکینَ أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْر مِنْ رَبِّکُمْ).
ولى این تنها آرزوئى بیش نیست; زیرا خداوند رحمت و خیر و برکت خویش را به هر کس بخواهد اختصاص مى دهد (وَ اللّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ).
و خداوند داراى بخشش و فضل عظیم است (وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ).
آرى دشمنان از شدت کینه توزى و حسادت، حاضر نبودند این افتخار و موهبت را بر مسلمانان ببینند که پیامبرى بزرگ، صاحب یک کتاب آسمانى با عظمت از سوى خداوند بر آنها مبعوث گردد، ولى مگر مى توان جلو فضل و رحمت خدا را گرفت؟!
نکته:
مفهوم دقیق یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا
در بیش از ۸٠ مورد از قرآن مجید، این خطاب افتخارآمیز و روح پرور دیده مى شود و آیه فوق، نخستین آیه اى است که با این خطاب در آن برخورد مى کنیم:
جالب این که: این تعبیر منحصراً در آیاتى است که در مدینه نازل شده و در آیات مکّى اثرى از آن نیست، شاید به این دلیل که با هجرت پیامبر(صلى الله علیه وآله)به مدینه وضع مسلمانان تثبیت شد، به صورت یک جمعیت ثابت و صاحب نفوذ در آمدند و از پراکندگى نجات یافتند، لذا خداوند آنها را با جمله یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا مخاطب قرار داده است.
این تعبیر ضمناً نکته دیگرى در بر دارد و آن این است: حال که شما ایمان آورده اید، در برابر حق تسلیم شده اید، و با خداى خود پیمان اطاعت بسته اید، باید به مقتضاى این پیمان، به دستورهائى که پشت سر این جمله مى آید عمل کنید، و به تعبیر دیگر، ایمان شما ایجاب مى کند این دستورات را به کار بندید.
قابل توجه این که: در بسیارى از کتب اسلامى، از جمله منابع اهل تسنن، از پیامبر (صلى الله علیه وآله) چنین نقل شده است: ما أَنْزَلَ اللّهُ آیَةً فِیها یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِلاّ وَ عَلِیٌّ(علیه السلام) رَأْسُها وَ أَمِیرُها: خداوند در هیچ موردى از قرآن آیه اى که یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا در آن باشد نازل نکرده مگر آن که على(علیه السلام) رئیس آن و امیر آن است .
منبع (ادامه ...):
https://t.me/fazylatha
**************
بخش فیلم
*****
التماس دعا
موضوع :
قرآن کریم,
ائمه اطهار (علیهم السلام),
ظهور امام زمان(عج),
برچسب ها :
تفسیر سوره مبارکه بقره آیات ۱۰۴ و ۱۰۵,
تفسیر سوره مبارکه بقره,
,
سوره مبارکه بقره,
تفسیر,
سوره بقره,
تفسیر سوره بقره,
افراد باایمان,
پیغمبر,
درک آیات قرآن,
راعنا,
انظرنا,
مهلت,
تحمیق,
دستاویز,
دشمنان,
دستور,
کافران,
استهزاکنندگان,
عذاب دردناک,
عذاب,
دردناک,
کافران,
اهل کتاب,
مشرکان,
خداوند,
خیر و برکت,
برکت,
خیر,
نازل,
صاحب فضل بزرگ,
صاحب,
فضل,
بزرگ,
شأن نزول,
ابن عباس,
مسلمانان,
صدر اسلام,
مسلمان صدر اسلام,
پیامبر (صلى الله علیه وآله),
آیات,
احکام الهی,
احکام,
کودن,
یهود,
حماقت,
دشمن لجوج,
دشمن,
لجوج,
دشنام,
مراقب,
تحریف,
سخریه,
اسلام,
تکلیف مسلمانان,
دشمنان داخل,
محافل بین المللى,
بلندگوهاى تبلیغاتى,
مفسدان داخلى,
خارجى,
کینه توز,
کینه,
حسادت,
کتب اسلامى,
منابع اهل تسنن,
امام على (علیه السلام),
امتیاز : 3 |
نظر شما :
1 2
3 4
5 6
+ نوشته شده در جمعه 10 بهمن 1399ساعت 2:52 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 121 |
|
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة
*************
امام زمان علیه السلام فرمود:
فَأَغْلِقُوا أَبْوابَ السُّؤالِ عَمّا لا یعْنیکمْ
درهای سؤال را از آنچه که مطلوب شما نیست ببندید. [زیرا سؤالات بیجا انسان از رسیدن به هدف باز می دارد.]
بحار الانوار، ج ۵۲
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
شیخ ما مرحوم علامه انصاری در جواب کسی که از او پرسید: آیا نماز شب افضل است یا مطالعه و تحصیل علم؟ جواب داد: آیا تو قلیان می کشی گفته بلی شیخ گفت به جای دو بار قلیان کشیدن، نماز شب را بخوان، این جواب متین و محکمی است که در آن به فساد این خیال هم اشاره شده، گویا شیخ گفته است که اگر تو این همه مراقب احوال و اخلاص در اعمالت هستی، به گونه ای که برایت تشخیص این مطلب که نماز شب افضل است یا مطالعه و تحصیل علم، چگونه اوقات را به کشیدن قلیان که اقوال در باب آن مختلف است که آیا حرام ویا مکروه ویا مباح است، می گذرانی؟ و چگونه بین دو عمل که هر دو مستحب است به بهانه کمی وقت یکی رامی خواهی انتخاب کنی، و حال این که در جای دیگر وقت خود را به کاری که حرام یا مکروه و یا لااقل مباح است صرف می کنی.
اسرار الصلاه مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
بدترین اقسام عُجب ، عجب به رای و تدبیری است که از او ظاهر شود و در نزد ارباب عقل و هوش، خطا باشد ولی در نظر صاحبش از راه ((جهل مرکب)) صواب و درست نماید. و گمراهی و ضلالت حمیع اهل بدعت و ضلال، و طوایفی که مذاهب فاسده و آرا باطله را اختیار کرده اند به این سبب است.و اصرار و پایدار ایشان براین رای و مذهب به جهت عجبی است که به آن دارند. وبه این جهت به مذهب خود افتخار می نمایند. وبه این جهت امم بسیار وطوایف بی شمار هلاک شدند، چون آرا مختلفه پیدا کردند وهریک به رای خود معجب بودند. و پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم خبر داده است که (( این نوع عجب غالب خواهد شد بر اهل آخر الزمان از این امت)).
معراج السعاده ص ۲۳۶
منبع (ادامه ...):
https://t.me/fazylatha
**************
بخش فیلم
*****
التماس دعا
موضوع :
ائمه اطهار (علیهم السلام),
ظهور امام زمان(عج),
برچسب ها :
پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم,
امام زمان علیه السلام,
سؤال,
مطلوب,
سؤالات بیجا,
رسیدن به هدف,
نماز شب,
علامه انصاری,
مطالعه,
تحصیل علم,
جواب متین,
فساد,
اخلاص,
حرام,
مکروه,
مستحب,
مباح,
اسرار الصلاه,
میرزا جواد ملکی تبریزی,
عُجب,
عقل و هوش,
عقل,
هوش,
خطا,
گمراهی,
ضلالت,
بدعت,
ضلال,
طوایف,
هلاک,
عجب,
جهل مرکب,
آخر الزمان ,
امتیاز : 3 |
نظر شما :
1 2
3 4
5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 12 بهمن 1399ساعت 12:39 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 148 |
|
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة
لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید
**************
بخش فیلم
*****
التماس دعا
ادامه مطلب
موضوع :
قرآن کریم,
ائمه اطهار (علیهم السلام),
شهداء,
ظهور امام زمان(عج),
ولایت فقیه,
برچسب ها :
علم,
مجتهد,
باطل,
ثروت,
قرآن,
امام صادق علیه السلام,
تفسیر سوره مبارکه بقره,
یهود,
نصارا,
داود پیغمبر علیه السلام,
زمین,
دراز گوش,
لباس پشمی,
مقام معظم رهبری,
پس از مرگ,
نهج البلاغه,
سجده ,
امتیاز : 4 |
نظر شما :
1 2
3 4
5 6
+ نوشته شده در دوشنبه 13 بهمن 1399ساعت 3:16 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 170 |
|
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة
**************
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
بعضی از غیبت کنندگان هستند که چون می خواهند غیبت مسلمانی را کنند از راه نفاق، غم و اندوه خود را بر حال آن شخص اظهار می کنند و حال اینکه در دل خود، هیچ اندوهی ندارند، چنانکه می گویند: آه چه قدر غصه خوردم دلم سوخت به جهت فلان شخص که بی آبرو شد. یا فلان عمل از او سر زد .یا به او اهانت رسید. خدا امر اورا به اصلاح آورد. واین منافق اگر دوست او بودی و غم و اندوه او را خوردی پس اظهار نکردی و دعایی که به او می کند در خلوت کردی. پس اظهار حزن و دعا از خباثت باطن اوست.
معراج السعاده ص۴۶۷
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود که ((در روز قیامت اهل سخریت و استهزا را می آورند واز برای یکی از ایشان یک در بهشت را می گشایند و می گویند: بشتاب و زود داخل بیا، او با غم واندوه می آید که داخل شود، در را می بندند. واز طرفی دیگر دری دیگر را می گشایند و به او می گویند : تند بیا وداخل شو، چون به نزد آن در نیز رسد در را می بندند. همچنین به این بلیه گرفتار خواهد بود و از هیچ دری داخل نخواهد شد)).
معراج السعاده ص۴۶۴
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
منبع (...):
https://t.me/fazylatha
**************
بخش فیلم
*****
التماس دعا
موضوع :
ائمه اطهار (علیهم السلام),
ظهور امام زمان(عج),
برچسب ها :
غیبت کنندگان,
غیبت,
نفاق,
غم و اندوه,
غم,
اندوه,
غصه,
آبرو,
اهانت,
اصلاح,
منافق,
خلوت,
حزن,
دعا,
خباثت باطن,
خباثت,
باطن,
حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله,
قیامت,
سخریت,
استهزا,
بهشت,
بلیه,
معراج السعاده ,
امتیاز : 4 |
نظر شما :
1 2
3 4
5 6
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 بهمن 1399ساعت 1:22 توسط بنده خدا | تعداد بازديد : 139 |
|